Interview: van juwelier naar fabrikant koperfittingen

Interview: van juwelier naar fabrikant koperfittingen
Santosh Kumar op Chillventa, voor de koperfittingen waarvoor hij jaren geleden een gat in de markt zag.

Vijftien jaar geleden gooide Santosh Kumar uit India het roer om. Hij ging aan de slag met een idee dat hij jaren daarvoor opdeed als vicepresident van een juweliersketen, Dat idee was het maken koperfittingen voor koudemiddelleidingen. Inmiddels heeft hij twee fabrieken in India en gaan zijn producten de hele wereld over.

Kunt u wat over uw bedrijf vertellen?
“Mijn bedrijf heet 22/7 Enterprise en is gespecialiseerd in koperfittingen voor koudemiddelleidingen. Het gaat onder meer om bochten en T-stukken. We leveren vooral veel voor VRF/VRV-systemen. Het bedrijf is gevestigd in buurt van Ahmedabad, in de staat Gujarat in het westen van India. Daar hebben we inmiddels twee fabrieken. Vijftien jaar geleden begon ik in een kleine werkplaats met vijf mensen in dienst. Nu zijn er 98 medewerkers en is de productie-oppervlakte gegroeid naar 3.700 m2. Met een jaarlijkse omzetgroei van zo’n 40 procent gaan de zaken goed, maar dat verbaast me eigenlijk niet.”

Waarom bent u niet verbaasd over de groei?
“Dat komt omdat we met de koperfittingen profiteren van de groeiende vraag naar VRF- en airconditioninginstallaties. Die markt is echt ontploft in India. Een van de oorzaken is de opwarming van
het klimaat. Koeling is daarom geen luxe meer, maar een noodzaak. Verder groeit de bevolking hard door en neemt de welvaart toe, waardoor steeds meer mensen zich een airco kunnen permitteren. Of mini-VRF/VRV, een systeem dat je steeds vaker ziet in woningen. Mensen kiezen hiervoor vanwege het lagere energiegebruik. Je ziet nu dat grote Aziatische fabrikanten van VRF en airconditioning hun fabrieken vanuit landen als China, Thailand en Zuid-Korea naar India verhuizen. Niet alleen vanwege de grote markt, maar ook omdat de lonen hier nog relatief laag zijn. Ze produceren vooral voor de lokale markt, want er is genoeg vraag. Daarbij scheelt het dat de invoerrechten wegvallen. Onder deze bedrijven bevinden zich onze klanten die onze producten als OEM aankopen.”

Exporteren jullie ook?
“Daarmee zijn we zes jaar geleden begonnen. Eerst naar buurlanden als Nepal, Sri Lanka en Bangladesh. Maar inmiddels exporteren we naar 25 landen, ook Europese, waarbij Duitsland, Italië, Frankrijk, Letland en Zwitserland de belangrijkste bestemmingen zijn. De export maakt echter nog maar een klein deel van onze omzet uit; hij beslaat er 15 tot 20 procent van. We willen het wel uitbouwen, daarom staan we ook op internationale beurzen zoals Chillventa in Duitsland, waaraan we al voor de vierde keer hebben deelgenomen. We zien dat de prijzen van koperfittingen in Europa op een hoog niveau liggen; daarom kunnen we hier door onze lagere prijzen competitief zijn. Wat ik verder zie, is dat ook Europa last krijgt van global warming, waardoor koelen belangrijker wordt. Ik denk dat de vraag naar VRF/VRV de komende jaren verder zal groeien. We zien daarom goede mogelijkheden voor onze producten in Europa.”

Elke fitting die 22/7 Enterprise  maakt, wordt met een teken traceerbaar gemaakt.
Elke fitting die 22/7 Enterprise maakt, wordt met een teken traceerbaar gemaakt.

Wat deed u voordat u uw bedrijf begon?
“Ik was managementconsultant, en daarvoor vicepresident van een juweliersketen. Daar heb ik het idee opgedaan om koperfittingen te gaan fabriceren.”

Dat vraagt om uitleg.
“Bij de juweliersketen was ik verantwoordelijk voor de uitbreiding van het aantal winkels in India. Koeling is belangrijk voor die winkels. Niet alleen vanwege het klimaat, maar ook vanwege de halogeenlampen die veel warmte afgeven. Voor de koeling kreeg ik de offertes te zien, en wat me daarin steeds opviel, waren de prijzen van koperfittingen. Die waren sky high. Navraag bij Daikin leerde me dat ze lastig verkrijgbaar zijn; ze kwamen uit landen als China, Thailand en Japan. Dat moet goedkoper kunnen, dacht ik. En zo begon het idee vorm te krijgen om zelf een fabriek te beginnen. Dat gebeurde niet direct, ik was nog een tijd business consultant. Die baan vond ik te intensief; ik werkte zo’n veertien uur per dag. Daar zag ik geen toekomst in en ik wilde wat anders. Tijdens die zoektocht dacht ik ook terug aan de koperfittingen. Daar ben ik uiteindelijk mee aan de slag gegaan.”

Hoe begon dat?
“Ik ging op onderzoek uit om te ontdekken hoe ik de fittingen in alle mogelijke vormen kon maken. Daarvoor ging ik op reis om dat te bestuderen, en om op zoek te gaan naar machines. Die vond ik in Thailand en China, en ik haalde ze naar India. Zo begon het, kort samengevat.”

De fabriekshal met de machines die Kumar uit het 
buitenland haalde.
De fabriekshal met de machines die Kumar uit het buitenland haalde.

Wat zit er achter de naam 22/7 Enterprise?
“22 gedeeld door zeven is 3,14. Het teken daarvoor is π, wat ook het teken is voor winst. Het behalen van winst vind ik heel belangrijk. Echter niet in letterlijke zin; wel in de zin van dat ik graag wil dat alle betrokken partijen beter van ons bedrijf worden, zoals medewerkers en afnemers.”

U komt vanwege beurzen geregeld in Europa. Hoe kijkt u naar dit continent?
“Ik vind Europa fantastisch, zowel vanwege de geschiedenis, de architectuur en de mensen als vanwege de schoonheid van het landschap. Als ik voor een beurs in Europa ben, plak ik er daarom vaak een reisje aan vast. Zo ging ik dit jaar na Chillventa naar Praag, Wenen en Bratislava, overigens ook om potentiële klanten te bezoeken. En in Duitsland bezocht ik het stadje Idar-Oberstein. Dat stond op mijn bucketlist vanwege de edelstenen die er gevonden worden. Ik heb er werkelijk prachtige stenen gezien en ook de mijnen bezocht. Er wordt onder meer agaat gevonden, wat mijn favoriete steen is. Edelstenen zijn mijn hobby; ik zoek, slijp en polijst ze zelf en heb inmiddels een aardige collectie opgebouwd.”

Heeft u nog andere hobby’s?
“Ik hou van fotograferen, vooral van wilde dieren zoals leeuwen. Die waren oorspronkelijk veel in India te vinden, maar nu alleen nog maar in een nationaal park bij mij in de buurt. Daar ga ik vaak naartoe; ik heb er zelfs een Jeep voor gekocht. Inmiddels is off the road-rijden ook een hobby geworden.”

Na omzwervingen in het slagersvak en de Rotterdamse havens vond Dave Westkamp uiteindelijk zijn plek in de koeltechniek.

Dave Westkamp, Product Specialist bij Daikin: hart voor de...

Dave Westkamp was voorbestemd om slager te worden. Maar het liep anders; hij kwam in de koeltechniek terecht. Hoe dat gebeurde, kunt u lezen in dit interview, waarin Westkamp ook nader ingaat op zijn huidige baan bij Daikin.

Paul Bertholet: “Met twaalf jaar ervaring in de kroeg weet je hoe mensen in elkaar zitten. Die ervaring komt nu goed van pas.”

Interview met Paul Bertholet: van kroeg naar koudetechniek

Na twaalf jaar lang als kroegbaas te hebben gewerkt, vond Paul Bertholet het tijd voor wat anders. Het spreekwoord 'oude liefde roest niet' werd daarbij van toepassing, want hij keerde terug naar het vakgebied waarin hij met veel plezier had gewerkt: de koeltechniek. In zijn nieuwe baan komen de ervaringen die hij daarin opdeed samen met de ervaringen uit de kroeg.

Wim Stouthart in de entree van het bedrijf dat hij 25 jaar geleden begon. De pinguïn naast hem is ook te vinden in het logo van het bedrijf. Net als klimaatinstallaties - de specialiteit van het bedrijf - is het dier goed in warmte opnemen en afgeven.

Interview: Wim Stouthart van Stonecold, ondernemer in klimaattechniek

25 jaar geleden begon Wim Stouthart (66) in Woerden een bedrijf in de klimaattechniek. Het bedrijf Stonecold Klimaattechniek is inmiddels door zijn zoon Arjan overgenomen, maar hij blijft er nog wel werkzaam. In een interview blikt Stouthart terug, gaat hij in op de toekomst en geeft hij zijn visie op klimaat- en ventilatietechniek, de sector en ondernemen.

Allouche over haar nieuwe functie: “We moeten vertrouwen opbouwen en ervoor zorgen dat onze huidige leden/landen ons belangrijker gaan vinden.”

Nieuwe directeur wil met IIR wereldproblemen rond klimaat en koeling...

Afgelopen augustus werd Yosr Allouche met grote meerderheid verkozen tot de nieuwe algemeen directeur van het International Institute of Refrigeration (IIR). Allouche groeide op in Tunesië en kwam via haar studie in Europa terecht. Ze heeft veel ambities en wil het van oudsher wetenschappelijke instituut meer inzetten om de wereldproblemen rond het klimaat en koeling te lijf te gaan. Ook in de praktijk, waarbij ze veel oog heeft voor ontwikkelingslanden waar de problemen het grootst zijn.

Edwin Ernste: “In plaats van te focussen op onmogelijkheden en belemmeringen, is het veel zinvoller om te kijken naar de mogelijkheden die ontstaan uit constructieve samenwerking.”

'Koeltechnische markt biedt volop perspectief in 2025'

Terugblikkend op 2024 stelt Edwin Ernste, commercieel directeur van Celsis, dat het voor zijn bedrijf een behoorlijk goed jaar was. "Daarmee gaan we een beetje tegen de trend in; voor veel bedrijven - met name in de klimaattechniek - was de markt nogal lauw." Het 'geheim' van Celsis? "Kijk niet naar onmogelijkheden, maar naar mogelijkheden. Dat is een mindset waarmee elke ondernemer zichzelf op de kaart zet."

De cover van de laatste RCC K&L van het vorige millennium.

Over twee bijzondere edities van RCC K&L

De RCC K&L van 25 jaar geleden (december 1999) was een bijzondere uitgave. Het was de laatste editie van het tweede millennium én van de twintigste eeuw. Hoofdredacteur Harja Blok stond in zijn redactionele tekst stil bij die laatste eeuw van het millennium, waarin de koudetechniek mede door onderzoekers als Kamerlingh Onnes tot bloei kwam. De RCC K&L van 25 jaar later is opnieuw een bijzondere: het is de laatste editie die door VMN media werd uitgegeven.

VMN media en hoofdredacteur Uko Reinders stoppen met RCC K&L

VMN media en hoofdredacteur Uko Reinders stoppen met RCC K&L

VMN media stopt eind dit jaar met het uitgeven van RCC K&L. Dat hebben de uitgever en de KNVvK gezamenlijk en in goed overleg besloten. Dat betekent ook dat Uko Reinders stopt als hoofdredacteur. Hij blijft bij VMN media, waar hij zich volledig op Vakblad Warmtepompen zal toeleggen.

Güntner voelt de verantwoordelijkheid om de impact van koeltechniek op het milieu te verkleinen.

Impact maken op het milieu met condensors en verdampers

Begin september organiseerde Güntner in de Hongaarse hoofdstad Boedapest de Impact Summit. De warmtewisselaarproducent wilde ermee uitdragen dat hij een leidende rol op het gebied van verduurzaming wil spelen. Impact wil het bedrijf maken door middel van AI, big data, circulaire economie, natuurlijke koudemiddelen en een nieuwe efficiënte manier om te ontdooien.

Transport met passieve koeling door twee geschakelde faseovergangsmaterialen

Transport met passieve koeling door twee geschakelde...

In passieve koelsystemen voor goederentransport wordt vaak faseveranderingsmateriaal (pcm) gebruikt, in combinatie met isolatiepanelen. Amerikaanse wetenschappers hebben de toepassing van geschakelde faseveranderingsmaterialen met uiteenlopende smelttemperaturen en warmtecapaciteiten geanalyseerd.

Constructie van een kogelkraan (bron: Flow Control).

Zo werkt het! Kogelkranen

Een afsluiter is een appendage om de doorstroming van een vloeibaar of gasvorming medium te regelen of volledig te blokkeren. Afsluiters zijn er in veel soorten en maten. In de koeltechniek worden voornamelijk klepafsluiters, kogelkranen en vlinderkleppen gebruikt. In deze editie van Zo werkt het! staat de werking van kogelkranen centraal.

Compressordamp- versus vloeistofinjectie bij dampcompressiecycli

Compressordamp- versus vloeistofinjectie bij dampcompressiecycli

Om isotherme compressie te benaderen en de prestatiecoëfficiënt (COP) van dampcompressorcycli te verbeteren, is het mogelijk om een meertrapscompressor aan te passen aan een overstroomde enkeltraps-compressor.

Foto: Ground Picture / Shutterstock.

Opleiding Smart Cooling voor havisten

Goed personeel is lastig te vinden én te behouden. NVKL wil daarom investeren in het opleiden van een geheel nieuwe doelgroep: gediplomeerde havo-leerlingen.