“Bij IJskoud zijn wij momenteel bezig een heel nieuw tariefstelsel op te tuigen voor onze monteurs. Omdat de verschillen in benodigde competenties tussen monteurs voor verschillende klussen steeds groter worden, horen daar ook verschillende tarieven bij. In mijn ogen logisch, alleen voorzie ik nog een flinke uitdaging om dat verhaal goed aan mijn klanten uit te leggen.
Ik merk vaak dat klanten nog met ‘oude’ ogen naar monteurs kijken. Zij zien onze monteurs vaak als loodgieters met een specialisatie in koelsystemen. Terwijl ze daarbij geen oog hebben voor de enorm toegenomen complexiteit van het werk.
Zoals u weet, moet een hedendaagse koelmonteur verstand hebben van elektrotechniek, van koeltechniek, van meet- en regeltechniek, van gebouwbeheersystemen en van natuurkunde, om maar een paar domeinen te noemen. Bovendien eisen mondige hedendaagse klanten ook de nodige sociale en verbale vaardigheden en vereist de wetgever een steeds verdergaande focus op duurzaamheid (F-gassen) en verslaglegging.
Daarbij geldt ook nog eens dat de ene koelinstallatie de andere niet is. Wij werken veel in medische instellingen, en daar kan een enkele foute inschatting door een monteur leiden tot het verlies van honderdduizenden euro’s aan vaccins of medicijnen, om maar eens wat te noemen. Dat is heel wat verantwoordelijkheid voor een jonge monteur. En het betekent dat wij niet zomaar iedere monteur naar iedere klus kunnen sturen.
Daarom maken wij in ons nieuwe tariefstelsel onderscheid. We wegen de complexiteit van het werk mee, de werkervaring van de monteur, en de verantwoordelijkheid die met de specifieke klus gepaard gaat. Er verandert veel in de koeltechniek en veel van die veranderingen spelen zich buiten het zicht van onze klanten af. Dit nieuwe tariefstelsel wordt voor veel van onze klanten een eerste kennismaking met de nieuwe realiteit in ons vak. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat vallen. U ook? Ik hou u op de hoogte!”
Warme groet,
José Komin, mede-eigenaar van IJskoud