Door compressoren te repareren en volledig te onderhouden geeft BITZER invulling aan de circulaire economie. Daarnaast biedt de fabrikant met Green Point services voor de koel-, klimaat- en warmtepompinstallaties in de markt.
Uitdagingen
Het toenemende belang van energiezuinige installaties, het hergebruik van warmte, de omslag van correctieve interventies naar vakkundig ingeregelde installaties en voorspellend onderhoud. Het zijn allemaal thema’s die in de nabije toekomst voor uitdagingen zorgen. Die uitdagingen worden nog eens vergroot door het tekort aan technische specialisten en betaalbare energie. Maar waar uitdagingen zijn, komen ook weer oplossingen.
Nieuw leven na onderhoud
BITZER geeft oude compressoren een nieuw leven. Daarmee wordt vervanging voorkomen, net als het aanboren van grondstoffen voor nieuwe compressoren. Verder komt een grondige servicebeurt of onderhoudsbeurt de efficiëntie ten goede. Compressoren worden 15 procent efficiënter. Hiermee heeft Green Point in 2021 wereldwijd 56.000 ton CO₂ bespaard, waarvan 50 procent in Europa.
Ruilsysteem houdt installaties operationeel
Klanten kunnen voor verschillende doeleinden aankloppen, zoals voor de revisie of reparatie van compressoren. Dat kost enkele dagen, terwijl in veel gevallen een koelinstallatie wel moet doordraaien. Om dat probleem te ondervangen heeft de fabrikant een ruilsysteem ingevoerd.
De klant levert de oude compressor in en ruilt die om voor een volledig gereviseerd exemplaar. Dit gebeurt onder bepaalde voorwaarden: zo moet het huis onbeschadigd zijn en mag er geen water in de compressor aanwezig zijn.
Controle op lekdichtheid
Er zijn diverse professionele werktuigen om compressoren nieuw leven in te blazen. Denk hierbij aan een industriële wasmachine, een hydraulische pers voor montage en demontage van lagerbussen en elektromotoren, een straal- en spuitcabine, en een testopstelling om te bepalen of een compressor lekdicht is. Dit wordt getest met 60 bar bij compressoren voor CO2, en met 20 bar bij compressoren voor andere koudemiddelen. Er gaat geen compressor de deur uit voordat hij een volledige test op de testbank heeft doorstaan.
De compressor wordt vervolgens in een herbruikbare verpakking naar de klant gestuurd. Die kan de klant vervolgens weer gebruiken om zijn defecte compressor te retourneren.
Trainingen voor klanten
BITZER biedt diverse trainingen aan voor klanten, zoals het zoeken van storingen en het uitvoeren van onderhoud, reparaties en complete revisies. Ook is er assistentie op locatie mogelijk, waarbij een monteur dit voor je uit handen neemt. Producten worden dan zo efficiënt mogelijk geplaatst en in bedrijf gesteld. monteurs kunnen op locatie tevens installaties analyseren en storingen verhelpen, of een inspectie uitvoeren die is gericht op het verlagen van het energiegebruik. Momenteel kunnen klanten zich al inschrijven voor de training 'Introductie koudetechniek' en binnenkort komt de volgende training beschikbaar: 'Preventief onderhoud aan compressoren'.
Daarnaast wordt samengewerkt samen met opleidingscentrum GO°. GO° is hét opleidingscentrum voor de koude- en klimaattechnische branche.
Onderhoudsinstructies
De koudeluchtspecialist kan eveneens een onderhoudsbeurt van compressoren verzorgen. Dat is nodig wanneer ze een bepaald aantal draaiuren hebben bereikt. Hiermee kunnen ongeplande en onverwachte uitval en hoge kosten worden voorkomen en een langere levensduur en efficiënte werking worden gegarandeerd.
Klanten worden er altijd op gewezen om de meegeleverde onderhoudsinstructies goed op te volgen. Het tijdig vervangen van de olie (na de eerste 100 uur na inbedrijfstelling) is bijvoorbeeld erg belangrijk. Daarnaast wijzen ze erop regelmatig een olieanalyse uit te voeren en de kleppenplaten en eventueel de as-afdichting te controleren. Als klanten dat nauwgezet doen, kunnen ze veel ellende voorkomen.
Compressordata: altijd en overal
Met digitale diensten krijgen klanten belangrijke informatie over hun producten. De diensten omvatten onder andere gegevensanalyses en rapporten over de werking van hun compressoren. Met de inzichten die zij hiermee opdoen, kunnen ze de belangrijkste aspecten van de koelinstallatie optimaliseren.
Minimale stilstand en langere levensduur
Specialisten komen graag langs om alle relevante bedrijfsgegevens van een compressor te meten, gedetailleerde rapporten te genereren en aanbevelingen voor probleemoplossing en advies over de keuze van het ideale koudemiddel te geven. Zo blijven installaties een veilige investering en toekomstbestendig.
Aan de veilige kant
BITZER helpt klanten bij de juiste installatie van hun producten en biedt ondersteuning gedurende de gehele levenscyclus. Zo bieden ze kosteneffectieve garanties die eenvoudig online te activeren zijn voor bijna het hele assortiment. Bij het toepassen van intelligente producten kunt u de garantietijd eenvoudig verlengen.
Dit artikel is gesponsord door BITZER