Gewoon lekker zelfstandig blijven

Gewoon lekker zelfstandig blijven

Met de uitdagingen waar we als sector voor staan, moet soms een efficiencyslag worden gemaakt. Alleen mag dat nooit ten koste gaan van de kwaliteit die je aan klanten biedt. Daarom blijf ik me ervoor inzetten om ons bedrijf klein, persoonlijk en onafhankelijk te houden,

Onlangs stond in het FD een paginagroot artikel over iets dat mij ook al langere tijd zorgen baart. Klanten en overheid stellen steeds hogere eisen aan installatiebedrijven, techniek wordt steeds complexer en er is een structureel tekort aan gekwalificeerd personeel. Het gevolg is dat kleine installatiebedrijven het niet meer zelfstandig redden en worden overgenomen door grotere. Zo blijven een paar grote consortia over, die onderling het grootste deel van de markt verdelen.

Hoewel ik autonomie van ons bedrijf heel hoog in het vaandel heb staan, ontkomen ook wij niet aan de gevolgen van de hierboven genoemde problemen. Toevallig tekende ik onlangs een tweejarige raamovereenkomst met een groot, landelijk installatiebedrijf. Ik krijg via hen nieuwe klussen, zij krijgen een deel van de winst. Hoewel dat enerzijds voor beide partijen voordeel oplevert, zit er ook een groot nadeel aan. Ik praat namelijk niet altijd zelf met de klanten die zij aanleveren, ik bouw geen relatie op, ik ben alleen nog maar uitvoerder. Terwijl communicatie nu net zo belangrijk is. Over hoe meer schijven het gaat, hoe minder er blijft hangen. De mensen op kantoor van deze opdrachtgever hebben geen diepgaande kennis van wat wij doen. Maar ja, klanten willen nu eenmaal één aanspreekpunt, ze willen niet ook nog met het koelinstallatiebedrijf moeten praten.

Alles moet sneller, beter, efficiënter, groter. Ik vraag me geregeld af of autonomie en echt vakmanschap nog wel haalbaar en houdbaar zijn in deze tijd. Maar de paradox is dat juist bij steeds strengere regelgeving en steeds complexere techniek, specialistische kennis en kunde belangrijker worden. En dat een monteur die doorvraagt bij een klant om de vraag achter de vraag te vinden, juist waardevoller is dan ooit.

Natuurlijk is efficiency goed. Maar die moet niet ten koste gaan van kwaliteit voor onze klanten. Dus hoewel ik blij ben met de handtekening die ik heb gezet, blijf ik alles op alles zetten om ons bedrijf klein, persoonlijk en onafhankelijk te houden. We blijven het lekker zelf doen. Doet u hetzelfde?

Warme groet,
José Komin, mede-eigenaar van IJskoud

Lees meer over

Mijn laatste column voor RCC K&L

Mijn laatste column voor RCC K&L

Als op oudejaarsavond de champagneflessen worden ontkurkt, komt er een einde aan de samenwerking tussen VMN media en de KNVvK. In die samenwerking gaf VMN media het KNVvK-verenigingsblad RCC K&L uit. De beëindiging betekent ook, dat ik na ruim negen jaar stop als hoofdredacteur van dit blad. Dit is daarom mijn laatste column.

Beeld: NikOStudio / Shutterstock

Koeltechnische agenda 2025

Voor 2025 staat een groot aantal kennisevenementen voor HVAC&R-professionals op de agenda. Hieronder geven we een - uiteraard onvolledig - overzicht.

Foto: BK Awangga / Shutterstock.

Meerdere temperaturen door één leidingcircuit

In de voedingsmiddelen- en procesindustrie is vaak koeling met uiteenlopende temperaturen nodig. In een indirect systeem kan dit met verschillende leidingcircuits worden gerealiseerd. Er is echter een alternatief concept bedacht dat voordeliger lijkt. Hierbij transporteert een koudedrager koude van meerdere temperatuurniveaus achter elkaar door één leidingcircuit. Het concept wordt Multiple Temperature Single Circuit genoemd. Hoe werkt het?

Henk en José Komin van IJskoud.

IJskoud treedt toe tot Nordic Climate Group

Het Amsterdamse koeltechnische bedrijf IJskoud heeft zich aangesloten bij Nordic Climate Group, een koeltechnisch dienstverlener met ruim honderd kantoren in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland en Nederland. De samenwerking biedt volgens IJskoud meer mogelijkheden om te innoveren en klanten nog beter van dienst te zijn, terwijl de persoonlijke benadering behouden blijft.

Edwin Ernste: “In plaats van te focussen op onmogelijkheden en belemmeringen, is het veel zinvoller om te kijken naar de mogelijkheden die ontstaan uit constructieve samenwerking.”

'Koeltechnische markt biedt volop perspectief in 2025'

Terugblikkend op 2024 stelt Edwin Ernste, commercieel directeur van Celsis, dat het voor zijn bedrijf een behoorlijk goed jaar was. "Daarmee gaan we een beetje tegen de trend in; voor veel bedrijven - met name in de klimaattechniek - was de markt nogal lauw." Het 'geheim' van Celsis? "Kijk niet naar onmogelijkheden, maar naar mogelijkheden. Dat is een mindset waarmee elke ondernemer zichzelf op de kaart zet."

De cover van de laatste RCC K&L van het vorige millennium.

Over twee bijzondere edities van RCC K&L

De RCC K&L van 25 jaar geleden (december 1999) was een bijzondere uitgave. Het was de laatste editie van het tweede millennium én van de twintigste eeuw. Hoofdredacteur Harja Blok stond in zijn redactionele tekst stil bij die laatste eeuw van het millennium, waarin de koudetechniek mede door onderzoekers als Kamerlingh Onnes tot bloei kwam. De RCC K&L van 25 jaar later is opnieuw een bijzondere: het is de laatste editie die door VMN media werd uitgegeven.

VMN media en hoofdredacteur Uko Reinders stoppen met RCC K&L

VMN media en hoofdredacteur Uko Reinders stoppen met RCC K&L

VMN media stopt eind dit jaar met het uitgeven van RCC K&L. Dat hebben de uitgever en de KNVvK gezamenlijk en in goed overleg besloten. Dat betekent ook dat Uko Reinders stopt als hoofdredacteur. Hij blijft bij VMN media, waar hij zich volledig op Vakblad Warmtepompen zal toeleggen.

Santosh Kumar op Chillventa, voor de koperfittingen waarvoor hij jaren geleden een gat in de markt zag.

Interview: van juwelier naar fabrikant koperfittingen

Vijftien jaar geleden gooide Santosh Kumar uit India het roer om. Hij ging aan de slag met een idee dat hij jaren daarvoor opdeed als vicepresident van een juweliersketen. Dat idee was het maken koperfittingen voor koudemiddelleidingen. Inmiddels heeft hij twee fabrieken in India en gaan zijn producten de hele wereld over.