Wasco organiseert installatiefestival NXT GEN

Wasco organiseert installatiefestival NXT GEN
Wasco organiseert een festival omdat mensen een dergelijk evenement leuk vinden, zoals het populaire Glastonbury-festival in Engeland.

Op 12 en 13 mei organiseert groothandel Wasco in Arnhem het Installatiefestival NXT GEN. Het is niet alleen bedoeld voor klanten en fabrikanten, maar ook voor hun kinderen. Behalve dat er foodtrucks en muziek zijn, worden er specifieke activiteiten voor kinderen georganiseerd. Om ze te laten zien dat techniek leuk is.

Een event in een bedrijfshal. Dat zou voor de hand liggen, toen Wasco begon met de organisatie van een soort beurs waar fabrikanten hun nieuwe producten aan klanten kunnen laten zien. Maar de groothandel wilde wat anders, iets wat ook leuk is. Het woordje ‘leuk’ wordt opvallend vaak genoemd, als Xander Hagens, commercieel directeur van Wasco, over het festival vertelt. “Mensen vinden festivals leuk, daarom kwamen we op het idee om onze beurs in een festivaljasje te gieten. En we willen dat het ook leuk wordt voor kinderen.”

‘Jongeren enthousiast maken’

De uitdaging van de verduurzaming was volgens Hagens aanleiding om het festival te organiseren. “Met onze installaties spelen we daar een grote rol in. Dat willen we laten zien met producten van onze leveranciers. Maar een andere uitdaging bij de verduurzaming is om voldoende professionals te vinden die hieraan willen werken. Het is dus belangrijk om jongeren kennis met techniek te laten maken, en vooral dat ze er enthousiast over worden. Daarom besloten we dat klanten hun kinderen kunnen meenemen om ze te laten zien dat techniek eigenlijk heel leuk is.”

Gezellige festivalsfeer

De reden voor de naam van het festival NXT GEN laat zich daarmee raden. “Dat verwijst inderdaad naar de jongeren, maar ook naar nieuwe producten die belangrijk zijn voor de verduurzaming. De producten worden door de leveranciers van Wasco in eigen tenten getoond en gedemonstreerd, met daarnaast dus activiteiten voor jong en oud. “We zorgen voor een gezellige festivalsfeer met foodtrucks, drankjes en natuurlijk muziek.”

Wedstrijdje ‘warmtepomp demonteren’

Op het festival is er voor jongeren van alles te doen en te zien, zoals een waterstofauto op zonnecellen en programmeerbaar Lego. En ook voor de leveranciers is het de bedoeling dat ze naast het tonen van hun producten activiteiten organiseren die jongeren aanspreken. “Door te fietsen kunnen ze bijvoorbeeld ervaren hoeveel energie er nodig is om een warme douche te nemen. En hoe leuk is het dat papa met zijn zoon of dochter een wedstrijdje doet om een warmtepomp zo snel mogelijk uit elkaar te halen. Of mama natuurlijk, maar helaas werken er nog niet zoveel vrouwen in de installatiebranche.”

Associatie met topsport

Het festival vindt plaats op het terrein van Papendal in Arnhem. Hiervoor is volgens Hagens niet alleen gekozen omdat het evenemententerrein van het sportcomplex zich goed leent voor een festival, maar ook vanwege de centrale ligging, de ruime parkeermogelijkheden en de associatie met topsport. “Die associatie is een knipoog naar de installatiebranche. Topsport is ook nodig om de verduurzaming van Nederland gestalte te geven.”

Gelimiteerd aantal bezoekers

Hagens verwacht twee- tot drieduizend bezoekers. Dat zijn niet alleen installateurs met hun partners en/of kinderen, maar ook scholieren. Die komen vrijdag 12 mei (van 10:00 tot 14:00 uur). De installateurs met aanhang komen daarna (van 14:00 tot 20:00 uur) en op zaterdag 13 mei (van 10:00 tot 17:00 uur). “In eerste instantie hebben we scholen in en rond Arnhem benaderd. Maar we zien dat scholen van buiten deze regio ook staan te trappelen om te komen. Als het zo doorgaat, moeten we de rem op de aanmeldingen zetten, want er zit natuurlijk een limiet op het aantal bezoekers dat we aankunnen.”

Jongeren enthousiasmeren

Volgens Hagens zijn de reacties op het installatiefestival erg positief. “Zowel leveranciers als klanten vinden het leuk dat we ons evenement op deze manier organiseren. Ook wij worden steeds enthousiaster, maar we vinden het wel spannend. Het is nieuw voor ons en we moeten natuurlijk alles regelen, zoals de tenten, het eten, de muziek, elektriciteit en noem maar op. We hebben het er graag voor over. Een evenement in een hal is natuurlijk makkelijker te organiseren. Maar dit is veel leuker.”

‘Veel extra mensen nodig’

Naast het installatiefestival zie je meer initiatieven in de branche die jongeren enthousiast voor techniek moeten maken. Maar volgens Hagens gebeurt er op dat vlak toch nog veel te weinig. “Je ziet gelukkig al wel dat techniek onder mbo-ers aan populariteit wint. Maar we hebben heel veel extra mensen nodig en moeten daarom alles uit de kast halen om jongeren te binden. We hebben ze ook veel te bieden: leuk werk, genoeg banen om uit te kiezen en een hoog startsalaris; hoger dan dat van hbo-ers. En met een aantal jaren ervaring kan je je eigen bedrijf starten. Je kunt in je eigen bus naar klanten en heel goed verdienen.”

Lees meer over

Mijn laatste column voor RCC K&L

Mijn laatste column voor RCC K&L

Als op oudejaarsavond de champagneflessen worden ontkurkt, komt er een einde aan de samenwerking tussen VMN media en de KNVvK. In die samenwerking gaf VMN media het KNVvK-verenigingsblad RCC K&L uit. De beëindiging betekent ook, dat ik na ruim negen jaar stop als hoofdredacteur van dit blad. Dit is daarom mijn laatste column.

Beeld: NikOStudio / Shutterstock

Koeltechnische agenda 2025

Voor 2025 staat een groot aantal kennisevenementen voor HVAC&R-professionals op de agenda. Hieronder geven we een - uiteraard onvolledig - overzicht.

Foto: BK Awangga / Shutterstock.

Meerdere temperaturen door één leidingcircuit

In de voedingsmiddelen- en procesindustrie is vaak koeling met uiteenlopende temperaturen nodig. In een indirect systeem kan dit met verschillende leidingcircuits worden gerealiseerd. Er is echter een alternatief concept bedacht dat voordeliger lijkt. Hierbij transporteert een koudedrager koude van meerdere temperatuurniveaus achter elkaar door één leidingcircuit. Het concept wordt Multiple Temperature Single Circuit genoemd. Hoe werkt het?

Henk en José Komin van IJskoud.

IJskoud treedt toe tot Nordic Climate Group

Het Amsterdamse koeltechnische bedrijf IJskoud heeft zich aangesloten bij Nordic Climate Group, een koeltechnisch dienstverlener met ruim honderd kantoren in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland en Nederland. De samenwerking biedt volgens IJskoud meer mogelijkheden om te innoveren en klanten nog beter van dienst te zijn, terwijl de persoonlijke benadering behouden blijft.

Edwin Ernste: “In plaats van te focussen op onmogelijkheden en belemmeringen, is het veel zinvoller om te kijken naar de mogelijkheden die ontstaan uit constructieve samenwerking.”

'Koeltechnische markt biedt volop perspectief in 2025'

Terugblikkend op 2024 stelt Edwin Ernste, commercieel directeur van Celsis, dat het voor zijn bedrijf een behoorlijk goed jaar was. "Daarmee gaan we een beetje tegen de trend in; voor veel bedrijven - met name in de klimaattechniek - was de markt nogal lauw." Het 'geheim' van Celsis? "Kijk niet naar onmogelijkheden, maar naar mogelijkheden. Dat is een mindset waarmee elke ondernemer zichzelf op de kaart zet."

De cover van de laatste RCC K&L van het vorige millennium.

Over twee bijzondere edities van RCC K&L

De RCC K&L van 25 jaar geleden (december 1999) was een bijzondere uitgave. Het was de laatste editie van het tweede millennium én van de twintigste eeuw. Hoofdredacteur Harja Blok stond in zijn redactionele tekst stil bij die laatste eeuw van het millennium, waarin de koudetechniek mede door onderzoekers als Kamerlingh Onnes tot bloei kwam. De RCC K&L van 25 jaar later is opnieuw een bijzondere: het is de laatste editie die door VMN media werd uitgegeven.

VMN media en hoofdredacteur Uko Reinders stoppen met RCC K&L

VMN media en hoofdredacteur Uko Reinders stoppen met RCC K&L

VMN media stopt eind dit jaar met het uitgeven van RCC K&L. Dat hebben de uitgever en de KNVvK gezamenlijk en in goed overleg besloten. Dat betekent ook dat Uko Reinders stopt als hoofdredacteur. Hij blijft bij VMN media, waar hij zich volledig op Vakblad Warmtepompen zal toeleggen.

Santosh Kumar op Chillventa, voor de koperfittingen waarvoor hij jaren geleden een gat in de markt zag.

Interview: van juwelier naar fabrikant koperfittingen

Vijftien jaar geleden gooide Santosh Kumar uit India het roer om. Hij ging aan de slag met een idee dat hij jaren daarvoor opdeed als vicepresident van een juweliersketen. Dat idee was het maken koperfittingen voor koudemiddelleidingen. Inmiddels heeft hij twee fabrieken in India en gaan zijn producten de hele wereld over.