Een event in een bedrijfshal. Dat zou voor de hand liggen, toen Wasco begon met de organisatie van een soort beurs waar fabrikanten hun nieuwe producten aan klanten kunnen laten zien. Maar de groothandel wilde wat anders, iets wat ook leuk is. Het woordje ‘leuk’ wordt opvallend vaak genoemd, als Xander Hagens, commercieel directeur van Wasco, over het festival vertelt. “Mensen vinden festivals leuk, daarom kwamen we op het idee om onze beurs in een festivaljasje te gieten. En we willen dat het ook leuk wordt voor kinderen.”
‘Jongeren enthousiast maken’
De uitdaging van de verduurzaming was volgens Hagens aanleiding om het festival te organiseren. “Met onze installaties spelen we daar een grote rol in. Dat willen we laten zien met producten van onze leveranciers. Maar een andere uitdaging bij de verduurzaming is om voldoende professionals te vinden die hieraan willen werken. Het is dus belangrijk om jongeren kennis met techniek te laten maken, en vooral dat ze er enthousiast over worden. Daarom besloten we dat klanten hun kinderen kunnen meenemen om ze te laten zien dat techniek eigenlijk heel leuk is.”
Gezellige festivalsfeer
De reden voor de naam van het festival NXT GEN laat zich daarmee raden. “Dat verwijst inderdaad naar de jongeren, maar ook naar nieuwe producten die belangrijk zijn voor de verduurzaming. De producten worden door de leveranciers van Wasco in eigen tenten getoond en gedemonstreerd, met daarnaast dus activiteiten voor jong en oud. “We zorgen voor een gezellige festivalsfeer met foodtrucks, drankjes en natuurlijk muziek.”
Wedstrijdje ‘warmtepomp demonteren’
Op het festival is er voor jongeren van alles te doen en te zien, zoals een waterstofauto op zonnecellen en programmeerbaar Lego. En ook voor de leveranciers is het de bedoeling dat ze naast het tonen van hun producten activiteiten organiseren die jongeren aanspreken. “Door te fietsen kunnen ze bijvoorbeeld ervaren hoeveel energie er nodig is om een warme douche te nemen. En hoe leuk is het dat papa met zijn zoon of dochter een wedstrijdje doet om een warmtepomp zo snel mogelijk uit elkaar te halen. Of mama natuurlijk, maar helaas werken er nog niet zoveel vrouwen in de installatiebranche.”
Associatie met topsport
Het festival vindt plaats op het terrein van Papendal in Arnhem. Hiervoor is volgens Hagens niet alleen gekozen omdat het evenemententerrein van het sportcomplex zich goed leent voor een festival, maar ook vanwege de centrale ligging, de ruime parkeermogelijkheden en de associatie met topsport. “Die associatie is een knipoog naar de installatiebranche. Topsport is ook nodig om de verduurzaming van Nederland gestalte te geven.”
Gelimiteerd aantal bezoekers
Hagens verwacht twee- tot drieduizend bezoekers. Dat zijn niet alleen installateurs met hun partners en/of kinderen, maar ook scholieren. Die komen vrijdag 12 mei (van 10:00 tot 14:00 uur). De installateurs met aanhang komen daarna (van 14:00 tot 20:00 uur) en op zaterdag 13 mei (van 10:00 tot 17:00 uur). “In eerste instantie hebben we scholen in en rond Arnhem benaderd. Maar we zien dat scholen van buiten deze regio ook staan te trappelen om te komen. Als het zo doorgaat, moeten we de rem op de aanmeldingen zetten, want er zit natuurlijk een limiet op het aantal bezoekers dat we aankunnen.”
Jongeren enthousiasmeren
Volgens Hagens zijn de reacties op het installatiefestival erg positief. “Zowel leveranciers als klanten vinden het leuk dat we ons evenement op deze manier organiseren. Ook wij worden steeds enthousiaster, maar we vinden het wel spannend. Het is nieuw voor ons en we moeten natuurlijk alles regelen, zoals de tenten, het eten, de muziek, elektriciteit en noem maar op. We hebben het er graag voor over. Een evenement in een hal is natuurlijk makkelijker te organiseren. Maar dit is veel leuker.”
‘Veel extra mensen nodig’
Naast het installatiefestival zie je meer initiatieven in de branche die jongeren enthousiast voor techniek moeten maken. Maar volgens Hagens gebeurt er op dat vlak toch nog veel te weinig. “Je ziet gelukkig al wel dat techniek onder mbo-ers aan populariteit wint. Maar we hebben heel veel extra mensen nodig en moeten daarom alles uit de kast halen om jongeren te binden. We hebben ze ook veel te bieden: leuk werk, genoeg banen om uit te kiezen en een hoog startsalaris; hoger dan dat van hbo-ers. En met een aantal jaren ervaring kan je je eigen bedrijf starten. Je kunt in je eigen bus naar klanten en heel goed verdienen.”