Alles over Retail

Over de eeuwigdurende concurrentiestrijd van  supermarkten

Over de eeuwigdurende concurrentiestrijd van supermarkten

Supermarktketen Dirk van den Broek werd eerder dit jaar uitgeroepen tot winnaar van de VriesVers Award. Met een tweede en derde plek hadden respectievelijk Albert Heijn en Jumbo het nakijken. Zo'n prijs is belangrijk voor supermarkten. Ze zijn continu in strijd om de gunst van de consument en kunnen dergelijk positieve publiciteit goed gebruiken.

Ontwikkelingen rond CO₂-koeling supermarkten

Ontwikkelingen rond CO₂-koeling supermarkten

Twintig jaar geleden werd het eerste CO₂-transkritische koelsysteem in een supermarkt geïnstalleerd. Daarna is er veel veranderd aan de systemen, maar uitontwikkeld zijn ze nog niet. Over de laatste verbeteringen spraken we met Bart van der Wekken, specialist op het gebied van CO₂-supermarktkoeling bij installatiebedrijf Koning Koudetechniek. Rode draad is dat supermarkten meer investeren in koeling, om het energiegebruik te verlagen.

Levensduur koelinstallaties: Albert Heijn koploper, horeca rodelantaarndrager

Levensduur koelinstallaties: Albert Heijn koploper, horeca...

Albert Heijn wil de levensduur van zijn koelinstallaties verlengen van acht naar zestien jaar. Dit staat in schril contrast met de horeca, waar een levensduur van vijf jaar voor een koelmeubel al lang is. Vakblad Distrifood sprak met Veld Koeltechniek, dat Albert Heijn bij zijn doelstelling helpt, en met Husky Fridges, dat zich hard maakt voor duurzame koeltechniek in de horeca.

Whole Foods is een van de slechts drie Amerikaanse supermarktketens die bij de EIA een voldoende scoren op koudemiddelbeleid.

EIA: 'Amerikaanse supermarkten traag met overstap naar natuurlijke...

Volgens de nieuwste 'Climate-Friendly Supermarkets'-scorekaart van milieuorganisatie EIA (Environmental Investigation Agency) zijn Amerikaanse supermarkten niet transparant en vooral heel traag als het gaat om de overstap naar HFK-vrije koudemiddelen.

De COOP 365 Smart Store in het Deense Nordborg. Rechts op de achtergrond is het hoofdkantoor van Danfoss zichtbaar.

Danfoss opent testlab bij 'slimme supermarkt'

Eerder dit jaar opende Danfoss in Denemarken de COOP 365 Smart Store geopend, een 'slimme supermarkt' die volgens de fabrikant tot 50 procent energie-efficiënter is dan winkels met CO₂-koeltechnologie 'van de vorige generatie'. De supermarkt is gekoppeld aan het onlangs officieel geopende Application Development Center. In dit testlab werkt Danfoss met partners aan nieuwe koeltechniek die direct in de supermarkt kan worden getest.

Via glazen panelen in de winkelruimte kunnen klanten een deel van de koelinstallatie bewonderen.

'Slimme supermarkt' Danfoss is showcase voor energie-efficiëntie

Onlangs heeft Danfoss in Denemarken de COOP 365 Smart Store geopend, een 'slimme supermarkt' die naar verwachting 20 tot 30 procent energie-efficiënter is dan vergelijkbare winkels met technologie van de vorige generatie. Met de winkel wil de fabrikant naar eigen zeggen 'voedselverkopers inspireren, in een wereld van stijgende energiekosten, emissies en toenemende voedselverliezen'.

Britse tak supermarktketen Aldi installeert propaanwarmtepompen

Britse tak supermarktketen Aldi installeert propaanwarmtepompen

De Britse tak van de Duitse supermarktketen Aldi heeft een samenwerkings-overeenkomst gesloten met Vaillant. Hierin is vastgelegd dat de komende vijf jaar alle nieuwe Aldi-supers in het Verenigd Koninkrijk worden voorzien van aroTherm plus-propaanwarmtepompen voor het klimatiseren van de winkelruimten.

Aldi opent nieuw DC en centraliseert Nederlandse distributie van diepvriesassortiment

Aldi opent nieuw DC en centraliseert Nederlandse distributie van...

Supermarktketen Aldi gaat de distributie van zijn diepvriesassortiment centraliseren. Vanaf eind oktober worden alle winkels beleverd vanuit een nieuw distributiecentrum in Deventer.

Britse supermarktketen CO-OP vraagt klanten melk in te vriezen

Britse supermarktketen CO-OP vraagt klanten melk in te vriezen

Door melk in te vriezen, kunnen consumenten helpen voedselverspilling tegen te gaan. Die boodschap laat de Britse supermarktketen CO-OP binnenkort op zijn verpakkingen afdrukken.

Luchtgordijnkenmerken van een open vitrine met dubbele temperatuur

Luchtgordijnkenmerken van een open vitrine met dubbele temperatuur

Een open vitrine met dubbele temperatuur is een nieuw product dat kan zorgen voor gelijktijdige verwarming en koeling van opgeslagen producten, als antwoord op de groeiende vraag van consumenten en retailers.